Monday, May 16, 2011

cara aku bawa bekal EBM

Myiesha average minum susu sehari kat uma BS antara jam 7.30 am hingga ke jam 6pm adalah sebanyak 4x4oz atau 5x4oz....aku tak sediakan dalam cooler bag..just masuk bekas then sampai sana trus BS simpan dalam fridge dia...bekal bubur satu bekas je aku bagi...BS just amek separuh utk bg utk lunch n makan petang...sbb aku da bg bekas satu lg utk digunakan kat warmer...in case nk warm kan...just masuk bekas tu then taruk atas warmer...warmer mmg aku tinggal je kat uma BS utk warm kan susu..klau aku outstation 2 or 3 hari aku amek taruk kat uma utk hubby guna...kena beli lagi satu ni...senang sket..xya nk angkut2 kan..

kat bawah ni cara aku bg EBM kat BS...aku buat numbering...senang BS nk guna yg mana dulu, sbb kadang aku campur kan EBM beku dan yg fresh..so yg fresh aku buh number yg last...kalau xhabis bole simpan utk esok...EBM beku bila da cairkan kena habiskan dalam masa 24jam...so kalau tak habis kena buang la...



Untuk cairkan EBM..selalunya aku keluar dari DF susu pada malam hari...letak dalam bekas berisi air then letak kt peti bawah...so bgn pagi sure susu da cair, dan boleh lah masukkan dalam bottle utk di bawa ke rumah BS...jgn bg plastik2 tu trus...kite kalau bole nk menyenangkan BS kan...da cukup syukur BS nk handle EBM kite tu...Alhamdulillah BS aku tu ok...xde pun cerewet nk handle EBM...syukur sgt....

Lagi satu cara nk cairkan EBM, kalau xsempat nk keluarkan malam...pg tu kite just lalukan bawah air paip je...bukak kecik2 then tinggalkan nk mandi ke bersiap ke...tp ni membazir air la plk kan....huhu...tp yg xboleh cairkan trus direct ke warmer....tu salah...yela da beku trus ke panas...xboleh, takut nutrient rosak...Susu ibu kan terdiri dari sel2 hidup yg sgt fragile, so kite kena handle dgn cermat...dari beku ke liquid then baru warm...

yg ni cooler bag dari office...ni sume masuk dalam bottle sbb esok nk outstation ke KL dua hari sbb tu kumpul  fresh EBM utk masa Myiesha ditinggalkan...klau xcukup baru guna EBM beku...

No comments: