Wednesday, August 1, 2012

Hari penyusuan susuibu sedunia

hye2 semua. sempena minggu ni adalah hari susuibu sedunia
so aku berkesempatan untuk buat posting psl susu ibu yg aku kire bakal berakhir.
Sebelum ini aku ada juga post psl susu ibu yg dah berakhir. rupanya masih tak boleh 
di akhiri di sebabkan tuan punye susu masih lagi tidak boleh menerima
susu Puan Lembu. 
Still nak susu mummy...so aku layan kan je la tekak dia sampai dia 2tahun nanti
yang tinggal 2bulan je tu....hoyehhh akhirnya sampai juga ye 2thn anak mummy tu 
menyusu susu ibu. 

Ramadhan 2012 ni kire tahun ke2 aku berpuasa sambil menyusu kan Myiesha. 
Beza dia tahun lepas dia baru 10bulan gitu so demand mmg tgh byk la
dari dia. Dan tahun ini demand dah berkurang sebab da pandai makan 
benda2 lain...dan jajan. Eh mcm ne budak tau ek jajan tu sedappp
nangis2 klau tak bagi jajan..ke sebab packing dia yg warna warni 
yang membuatkan otak kanan dia berfikir yg warna warni itu 
sangat sedapppp klau isinya di makan. (*_____*) anak oh anak...
sangat ditakuti nk duduk depan kaunter cashier
sebab di situ byk gila kot jajan..

Ok2...melalut ke crite jajan pulak. Ok Myiesha skang
dah cerdik byk patah perkataan dia sebut.
Kadang terkagum juga mana dia belajar
Siap pandai kire 1-10
sebut anggota badan in BM dan BI
aku tak pernah ajar tau.
Dan banyak lagi la benda yg dia tau
yg aku xsangka dia bole tau se awal ni..
Alhamdulillah 

Cuma yang tak best gigi atas yg belah depan tu da rosak..
pecah2 mcm ada 2layer
penah ckp kat dr..dia ckp xya risau sbb nt gigi bertukar juga
Tapi yela tak cun la kan gigi gitu

Sebenarnya aku terjebak dalam dunia susuibu ni sejak dari 
mengandung lagi. Memang da niat nk fully BF anak dalam perut nie
Beli breastpump pun sejak umur kandungan 7bulan gitu.
sejak tu memang akan google cari info dari group tentang
penyusuan susuibu ni. Sejak tu mmg yakin aku boleh buat.
Then lepas bersalin adalah moment paling indah
dalam labour room tu juga di Hospital Banting 
nurse bg baby dan ajar cara lactation.
Baby memang sentiasa bersama. Kita pandai2 la uruskan
dan pandai2 la susukan.
Tapi best sangat. 

Alhamdulillah juga sebab suami banyak menyokong hasrat untuk susu kan 
anak. tolong basuh botol (walau botol lain penutup lain hihi) dan handle EBM bila aku outstation.
Terima Kasih banyak2 sebab banyak membantu dan belajar.
Anak pun jarang sakit, seingat aku jarang sgt pergi klinik sebab 
anak sakit demam ke..selesema ke..Alhamdulillah sgt jarang.

Siapa2 ibu muda di luar sana yg bakal melahirkan. 
Yakin je korang boleh. Mesti Allah dengar dan bantu.
moga perjalanan menyusukan anak akan jadi moment yg indah
saat kumpul stok...saat susu tgh meriah..saat NIP
saat susu merudum..saat nk pisah susu dgn anak
semua tu kenangan terindah.

SELAMAT HARI PENYUSUAN SUSU IBU UNTUK SEMUA IBU DI LUAR SANA
 1ST NIP 

1 comment:

Anonymous said...

KA sokong !