Sunday, May 6, 2012

6# Habour Bridge Sydney & Opera House

Last entry untuk jalan-jalan Aussie, lama betul nak habiskan macam kena buat report je. Time kami pergi musim Autumn, xde la sejuk sgt macam negara eropah. Belah sini sejuk2 pun still ada matahari, tengah hari tak rasa sangat dah sejuk dia. Waktu malam dan pagi je rasa sejuk, range suhu time ni 25 degree dan paling rendah 12 degree. Tak perlulah bawa baju sejuk beria, takat sweater biasa pun dah cukup.

Harbour Bridge dan Opera House Sydney ni terletak di Circular Quay, kat area ni juga ada Terminal ferry untuk pergi ke Luna Park, Cockle Bay, Tarongaa Zoo dan macam2 lagi. Kami xde banyak masa untuk jalan2 area Sydney ni. Yang dapat pergi cuma sekitar Cockle Bay dan area Circular Quay je. Kami duduk di area Cockle Bay kat sini banyak juga la tempat2 yang boleh kita pergi cth nya Madame Tussauds, HardRock Cafe, Aquarium, tempat shopping pun area sini...Jalan kaki je pun boleh. Kalau banyak masa ambil je package sighseeing naik ferry, harga ticket tu untuk semua tempat dia bawa. Semua tempat menarik di Sydney dia bawa. Kami tak dapat ambil package ni sebab masa yang limited. Rasa rugi jugak. So far si sini mudah untuk orang yang baru 1st time, macam kami la tengok je map, atau pun information centre banyak ada di merata-rata tempat. Tanya je....

Area Cockle Bay waktu malam
Waktu Siang
Tak sempat masuk pun...berkejar nk blk hotel
Sydney Harbour Bridge di buka untuk orang ramai pada 19 March 1932, lama kan, Kalau nak Bridge Climb pon boleh sape berani n tak gayat. Bole panjat sampai ke puncak bridge ni. Nampak tak ada bendera kat tengah2 tu.

Opera house.
Terminal ferry nk pergi mana2 senang, public transport yang sangat mudah. AUD 5.40 sehala ke Cockle Bay..balik naik ferry je sebab dah penat jalan kaki masa pergi.
Circular Quay
Luna Park. Tempat ni macam kat genting, macam-macam games, sesuai bawa family pergi sini main-main.


Ok la itu je story mory yang tak seberapa. 1st time ke negara orang kan. Lain kali teringin juga nk pergi ke Europe, Tringin nak pergi London. InsyaAllah ada rezeki lepas ni boleh pergi dengan family.








2 comments:

ღnFashyaღ said...

haaa, pegi london. london best! hihi

jaja said...

ha...jom fasya leh jadi tour guide...nk soping kat sana