Wednesday, November 28, 2012

Handle a tantrum

Last weekend kami balik ke kampung sebab aku kena bertugas di MAHA then babysitter Myiesha nk bercuti. So hubby terpaksa unpaid leave utk jaga si kecik Myiesha semasa di kampung at least ada anak sedara boleh melayan Myiesha, sementara aku ke MAHA untuk bertugas.

Nak jadi cerita skrang ni Myiesha suke buat perangai bila ternampak kedai 'jajan'...wahhh xpayah ajar budak2 mesti tertarik dgn packaging2 jajan yg menarik mata si kecik tu dr jauh. Biasa la bila da penat berhenti rest di R&R, hari tu kami berhenti di R&R Seremban untuk makan.

Myiesha ni pulak uncontrolled bila depan meja makan tu berderet kedai jajan yg melambai2 dia..kite nk makan di asik la nk berlari ke kedai tu belek2 jajan dia..bila kite tarik meraung la satu R&R tu walau dah byk kali halang dan encik papa dah surrender sbb da xlarat layan, bila mak da ambik alih mcm tu la jadinye...dan macam biasa orang2 sekeliling akan memandang2 n menjeling2 ujung mata tgk perangai anak kite yang tak terkawal tu. Kite ni sbg mak  mesti la muke tebal sbb org dok pandang2 je tgk anak kite yg melalak nk tawaf kedai.

Mule2 geram gak la, siap tarik dia dgn kasar, ape lagi makin kuat la dia malalak kan. Makin tak diam di buatnye. So tringat ape guna pegi MMR program klau tak amalkan. So aku trus calm walau keadaan tgh serabut sbb org dok asik la tgk ape tindakan aku kt budak nangis tu. aku abaikan je org yg pandang2 tu, buat mcm aku berdua je dgn Myiesha. Aku angkat dia dan terus peluk dia ketat2, gosok2 belakang dia dan  aku bisik2 kat dia dgn suara halus umpama ibu yg lemah gemalai instead guna gaya bahasa yg keras umpama mengugut mcm singe tadi huhu.  Then taraaa dlm berapa minit sekejap je dia behave n trus buat ape yg aku suruh, suruh makan then dia makan elok je siap ketawa bila mummy buat lawak.

Fuhhh lega hati mummy, then org yg dok jeling2 dr tadi pun da mula senyum....Sebab bila kite marah energy negative kite tinggi then bila kite deal dgn anak energy -ve tu akan transfer kepada anak. So hasilnye anak  akan bertambah agresif, sbb tu trus tukar mode +ve supaya energy tu dapat di transfer ke anak, bila energy anak dah rendah dia dgn mudah dapat menerima teguran.

Mummy n papa pun makan dengan gembira, cuma fanatik dia dgn kedai jajan tu still ada lagi. cuma boleh di kawal lagi la mengikut keadaan. Harap Myiesha jadi anak yang mendengar kata dan jadi anak yang baik ye..








My precious ever

No comments: